Skip to main content

Jau 200 įmonių, verslą vienijančių organizacijų, mokslo įstaigų prisijungė prie iniciatyvos „41 proc. mažiau naftos“, kuria siekiama paskatinti Seimą priimti įstatymų pataisas ir įtvirtinti konkretų tikslą – 41 proc. sumažinti naftos produktų vartojimą iki 2030 m., palyginus su 2021 m. lygiu.

Atsinaujinančios energetikos kompanijų ir verslą vienijančių asociacijų praėjusiais metais pradėta iniciatyva labai greitai sulaukė aktyvaus transporto, pramonės, prekybos įmonių įsitraukimo. Simboline 200-ąja „41 proc. mažiau naftos“ įmone tapo „Akola Group“ (buvusi „Linas Agro Group“).

„Šia iniciatyva siekiame parodyti, kad Lietuvos verslu iškastinio kuro mažinimo klausimas nėra svetimas. Labai svarbu, kad prie iniciatyvos jungiasi savo verslo sektorių lyderiai, puikiai žinomos organizacijos. Tikiuosi, kad jų aktyvumas teisingą pavyzdį parodys ir kitiems, o kartu turėsime kur kas didesnius svertus siekiant paraginti valdžią imtis ryžtingesnių veiksmų“, – sako Martynas Nagevičius, iniciatyvos „41% mažiau naftos“ iniciatorius ir Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentas. Praėjusių metų lapkritį Seimas didele balsų dauguma po pateikimo pritarė Alternatyviųjų degalų ir Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymų projektams, kuriais būtų nustatytas 41 proc. naftos produktų sumažinimo iki 2030 m. tikslas. Galutinis jų priėmimas numatytas artimiausioje pavasario sesijoje, todėl svarbu, kad prie iniciatyvos prisijungtų kuo daugiau įmonių ir organizacijų, kurios ragintų įstatymų leidėjus balsuoti „už“.

Kaip teigia M. Nagevičius, iki šiol visoms Vyriausybėms trūko politinės valios konkretiems naftos degalus mažinantiems sprendimams priimti, todėl naftos produktų naudojimo mažinimo tikslą svarbu įrašyti įstatyme. Įpareigojantis degalų mažinimo tikslas įstatymo lygmenyje mobilizuotų politikus ir investuotojus skubiai padaryti reikiamus pokyčius. Siekiant tikslų dabartinių priemonių nepakanka Nors kovos su klimato kaita tema ir Lietuvoje gana plačiai aptarinėjama, turime pripažinti, kad kalbame daugiau nei darome. Lietuva, kaip ir kitos šalys, turi iškeltus klimato kaitos stabdymo tikslus, tačiau kol kas labai smarkiai nuo jų atsilieka. Transporto sektoriuje anglies dvideginio išmetimai pastaraisiais metais ne tik kad nemažėjo, bet ir labai reikšmingai augo. Lietuvos transporto sektorius ypač priklausomas nuo naftos degalų, kurie sudaro 95 proc. visos transporte sunaudojamos energijos. 41 proc. sumažinus naftos produktų vartojimą iki 2030 metų, būtų galima sustiprinti šalies energetinę nepriklausomybę ir žengti didelį žingsnį kovojant su klimato krize.

„Mūsų keliamas tikslas gali atrodyti pernelyg ambicingas, tačiau jis yra visiškai realus. 41 proc. naftos mažinimo tikslą iki 2030 m. galima pasiekti iškastinį kurą transporte pakeitus atsinaujinančiais energijos ištekliais – biometanu, pažangiaisiais biodegalais, elektra, o ateityje – sintetiniais degalais ar žaliuoju vandeniliu. Didelį vaidmenį čia vaidina ir visuomenė, kurią turime skatinti rinktis kuo mažiau taršų transportą, naudotis viešuoju transportu, įsitraukti į įvairias judumo iniciatyvas“, – teigia M. Nagevičius.

Prie naftos produktų mažinimo iniciatyvos per gana trumpą laiką jau prisijungė 200 šalies įmonių, verslą vienijančių organizacijų, mokslo įstaigų ir jų skaičius sparčiai auga. Naftos vartojimo mažinimo svarbą įvertino ir didžiausias šalies krepšinio klubas „Žalgiris“. Iniciatyvą palaiko daugelis pagrindinių šalies verslo sektorių lyderių.